Båtsäsongen har börjat!

I fredags var det, äntligen, dags för sjösättning. Allt gick bra, men det var fel på kylningen av motorn. Peter löste det, men var aningens uppstressad när jag kom dit. Vi åkte ut till Granskär. Seglen var ännu inte på, men motor går bra det också. Väl framme möttes vi av Hasse och Åsa som varit där länge och gjort massor av jobb. Vi åt smörgåstårta som Peter köpt och gjorde en ganska tidig kväll.
Peter var upp och ut mitt i natten och fyllde mera diesel för att vi skulle ha det varmt. Lördagen ägnades åt iläggning av bryggor och byte av bastuaggregat. Tyvärr upptäckte vi även att kylboxen inte var riktigt kall, och varmare blev den. Så här års är det ju inget större problem: en hink ovanför vattnet går bra när vattentemperaturen bara är 5 grader. Vi fick på förseglet på eftermiddagen, men väntade med storseglet eftersom det blåste väl mycket. Till kvällen blev det invigning av bastun. Hett!!
På söndagen åt vi frukosten ute! Det var varmt i lä, men riktigt kallt så fort man stack upp huvudet ovanför srayhooden. Vi hade sol, men kallt i vinden, hela helgen. På ön blommade blåsippor, vitsippor, gullvivor, tom liljekonvaljerna hade kommit upp med knoppar, även om de var låga. Tibasten blommade också. Vi la oss på bojen vid Fliskär när vi kom tillbaka in så efter en timme hade vi även storseglet klart. Klockan var sex innan vi lämnade varvet, så det fick bli middag i Gävle innan vi åkte hem..

Cattenick

Två nybörjare på en segelbåt. Ingen av oss hade seglat tidigare, men det hindrade oss inte. Nu seglar vi - så gott vi kan!