Bönhamn

Nu är vi i Bönhamn, ett gammalt fiskeläge i hjärtat av Höga Kusten, mitt emot Högbondens fyr. Här tycks tiden ha stått stilla. De faluröda sjöbodarna ligger tätt, tätt runt den lilla hamnen, bakom dem kokhusen. Grånade gistgårdar, där fiskarnas nät en gång hängdes på tork. En vidunderlig utsikt mot norr och öster.

Det var fiskare från Gävle som byggde de första husen i Bönhamn. Det sägs att platsen fick sitt namn därför att fiskarna gick in här för att "böna" - eller som vi i dag skulle säga "täta" sina båtar.

I dag finns inga yrkesfiskare i Bönhamn. Men hamnen är ett populärt mål för fritidsbåtar av alla slag och tar emot uppemot 40 småbåtar. Gästhamnen hör till Sveriges allra bästa. Turbåten till Högbonden angör Bönhamn 4 gånger per dag under högsäsong.

 

Bönhamn
Bönhamn
Bönhamn
Bryggan iBönhamn
 

Vi kom lagomt till lunch och sen gick vi på en promenad. Först bort till caféet för att betala hamnavgiften, 130 kr utan el. Mycket prisvärt för det är fina serviceanläggningar, tom ett "vardagsrum med stort bord och tv.

Fina serviceanläggningar
 

Vi har inget större behov av el så länge vi har fint väder och går för motor ibland. Peter har skaffat en ny solpanel, en vikbar som vi har på sprayhooden. Sammanlagt har vi 125 W. Sen gick vi en naturstig ut mot haver och Högbonden.

Utsikt mot havet
Från naturstigen
På toppen
På toppen
Utsikt mot havet 
 
Kapellet
 

På kvällen grillade Peter den näst sista fläskfilén (hurra) och vi åt kokt potatis till. På kvällen spelade vi spel innan vi gick och la oss.

Vi vaknade lite senare eftersom vi bestämt att vi skulle stanna en natt till här. Det var ett strålande väder. Jag gick en sväng och plockade lite blommor. Det finns lite blåbär men jag plockade inga.

Frukost
 

Till lunch åt vi matjessill och tog faktiskt en av de kvarvarande småflaskorna med skärgårdssnaps till. Annars har vi mest slöat hela dagen. Jag gjorde en enkel kladdkaka som smakade utmärkt till eftermiddagskaffet. Och den var verkligen enkel. Alla ingredienserna blandades i kastrullen och sen gräddade man i endast 12 minuter.

Lunch
Eftermiddagsfika
 

Nu har jag förberett en färskpotatissallad till middagen och vi sitter med en drink och pratar med båtgrannar och studerar hamnlivet.

Linda Vismer, Resa medvetet
2020-04-26 @ 08:08:52
URL: http://https://resamedvetet.se

Hej! Vilket fint inlägg och va roligt att ni delar med er av era seglarresa. Jag lånar en bild till min reseblogg och länkar självklart till er som tack. Känns det inte okej så säg till så tar jag givetvis bort den. Hoppas ni får en fin seglarsommar!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Cattenick

Två nybörjare på en segelbåt. Ingen av oss hade seglat tidigare, men det hindrade oss inte. Nu seglar vi - så gott vi kan!

stats counter

RSS 2.0